CARTEA – UN DAR PE CARE ÎL POȚI DECHIDE IAR ȘI IAR…

CARTEA – UN DAR PE CARE ÎL POȚI DECHIDE IAR ȘI IAR…

ARGUMENT

Ritmul tot mai accelerat de evoluţie a lumii contemporane şi al acumulării progresive de informaţii a pus amprenta asupra preocupărilor şi modului de viaţă al familiei de azi. „Oamenii ocupaţi” s-au îndepărtat de lumea cărţilor, iar televizorul, calculatorul, internetul au devenit pentru ei cele mai importante surse de informaţie, făcând tot mai rar sau deloc „gestul” de a citi o carte, de a intra într-o bibliotecă, într-o librărie, de a-şi construi o bibliotecă proprie. Proiectul educaţional pe care-l propunem, reprezintă o încercare de a repune în drepturi „cartea ” şi „biblioteca”, de a le aduce în atenţia copiilor şi părinţilor, de a contribui la redescoperirea lecturii  ca o plăcere, o relaxare, un izvor de cunoaştere şi visare fără de egal! Proiectul promovează conduita pozitivă a copilului spre literatură.

Lectura are acum rivali redutabili care amăgesc cel mai mult pe cei mici. Televizorul calculatorul, internetul au devenit repere pereche pentru fiecare generaţie din ultimii ani. Viaţa     noastră este marcată de la mic la mare de amprenta marilor descoperiri ştiinţifice care au făcut  paşi uriaşi în timp foarte scurt. Aceste trei mijloace de informare rapidă şi comodă care oferă elevilor meniul complet în orice domeniu al cunoaşterii, acoperă deja o plajă substanţială a timpului liber, care rămâne din ce în ce mai puţin. Şi atunci se naşte întrebarea: mai este cartea  „o făgăduinţă, o bucurie, o călătorie prin suflete, gânduri şi frumuseţi” cum afirma scriitorul român Tudor Arghezi?

Lectura suplimentară ne devine familiară din anii de şcoală. Selectarea lecturii suplimentare revine învăţătorului, care cunoaşte cel mai bine afinităţile sufleteşti ale elevilor precum şi conţinutul educativ necesar într-o anumită etapă a dezvoltării lor. Dacă elevul începe a citi din curiozitate şi insistă motivat fiind şi de aprecierile primite la clasă, el va realiza mari progrese:

  • prin informaţie
  • prin deprinderea cititului coerent, conştient
  • prin implicare afectivă
  • prin însuşirea unui vocabular expresiv
  • prin îmbogăţirea vocabularului

Pornind de la această constatare am încercat prin acest proiect să găsesc modalităţi şi tehnici care să contribuie la stimularea interesului elevilor pentru lectură. Stârnirea interesului pentru lectură se poate realiza cu mai multă uşurinţă dacă activităţile desfăşurate în acest sens depăşesc spaţiul sălii de clasă sau al camerei copilului, bibliotecile fiind mediile cele mai potrivite ce oferă posibilitatea familiarizării cu ambientul ce păstrează atmosfera de lucru şi parfumul celor care au aşternut pe hârtie creaţiile lor.

Dorim, de asemenea, prin schimbul real de experienţă dintre participanţi, să-i convingem pe copii de valoarea culturală şi spirituală a cărţii, să-i determinăm să descopere şi să înţeleagă că ele sunt rodul marilor spirite ale omenirii, că, la urma urmei, pot deveni cei mai fideli prieteni şi mentori.

SCOPUL PROIECTULUI:

Stimularea interesului pentru lectura individuală şi colectivă în perioada şcolară, în vederea dezvoltării şi activizării vocabularului şi a dobândirii tehnicilor de muncă intelectuală. Dezvoltarea unor aptitudini speciale, antrenarea elevilor în activităţi cât mai variate şi bogate în conţinut, cultivarea interesului pentru lectură, facilitarea integrării în mediul şcolar, oferirea de suport pentru reuşita şcolară în ansamblul ei, fructificarea talentelor personale şi corelarea aptitudinilor cu atitudinile caracteriale.

OBIECTIVE SPECIFICE:

Privind elevii:

  • stimularea gustului pentru lectură;
  • apropierea copiilor de carte şi de cuvântul scris;
  • formarea unei atitudini de grijă şi respect faţă de carte;
  • familiarizarea copiilor cu diferite tipuri de scriere;
  • îmbunătăţirea comunicării orale şi stimularea interesului pentru citit-scris;
  • cunoaşterea instituţiilor care se ocupă de apariţia, distribuirea sau păstrarea cărţilor;
  • stimularea imaginaţiei şi a creativităţii verbale;
  • împărtăşirea experienţelor personale..

Privind părinţii:

  • conştientizarea părinţilor cu privire la rolul lor în dezvoltarea şi educaţia propriilor copii;
  • creşterea implicării părinţilor în activitatea şcolii şi în crearea unui mediu cald şi sigur pentru copil

GRUPUL ŢINTĂ:

Beneficiari direcţi:

  • 24 elevi ai clasei a III-a B, Școala Gimnazială „Grigore Antipa” Botoșani

Beneficiari indirecţi:

  • Părinţii elevilor implicaţi în proiect;

DURATA PROIECTULUI:

Proiectul educaţional se desfăşoară în perioada octombrie 2023 – iunie 2024

ECHIPA DE PROIECT:

Prof. înv. Primar Hariga Mihaela-Beatrice Bibliotecar: Dupir Liliana

DIAGRAMA GANNT

Nr. crt.Denumirea activităţiiPerioada desfăşurării (luna)
10 202311 202312 202301 202402 202403 202404 202405 202406 2024
1.Lansarea proiectului        
2.„Cartea gigantică!”  „Lasă totul și citește!”       
3.„Lecturile copilăriei”      
4.Lectura în parteneriat       
5.Primăvara în poezie        
6.Drumul cărţii       
7.Personaje îndrăgite       

DESCRIEREA ACTIVITĂŢILOR:

  • Lansarea proiectului

Intenţia de a derula proiectul va fi anunţată elevilor şi cadrelor didactice. Ambele părţi   vor veni cu propuneri pentru titlul proiectului şi pentru activităţi. După stabilirea acestora, părinţii din fiecare clasă vor fi înştiinţaţi despre activităţile proiectului, programul acestuia, precum şi despre participarea lor directă la unele activităţi.

  • „Cartea gigantică”

Elevii clasei a III-a B vor realiza cărți gigantice, cu tema „Prietenia”, pe care le dăruiesc unor elevi din clasa pregătitoare . În ziua stabilită, copiii vor duce cărțile proaspeților școlari. Le vor citi fragmente din textele pregătite, vor prezenta cărțile, vor avea loc discuţii, dezbateri.

  • Lectură în parteneriat – Activitate cu elevii clasei pregătitoare

Elevii implicaţi în proiect, vizitează şcolarii din clasa pregătitoare din şcoală. Elevii citesc poveşti, prezintă dramatizări sau ilustrează împreună cu cei mai mici scene din poveştile citite.

  • „Lasă totul şi citeşte” – Ziua mondială a cărţii

În ziua de 23 aprilie toţi elevii din şcoală , precum şi cadrele didactice vor citi 15 – 20 minute. Intervalul orar pentru citit se va stabili anterior. Se va populariza activitatea din timp prin afişe şi prin împărţirea unor fluturaşi.

  • Drumul cărţii

Copiii vor viziona un PPT „Drumul cărţii”, vor citi povestea „Povestea cărţii de poveşti” şi se vor purta discuţii despre modul de realizare a unei cărţi, punându-se accent pe valorificarea  mesajului transmis: grija faţă de carte, preţuirea acesteia.

Vizitarea unei tipografii.

  • Primăvara în poezie – activitate la biblioteca școlii

În clubul de lectură se vor selecta, citi, discuta poezii care descriu primăvara. Concurs  de recitări şi de creaţii lirice proprii.

  • Personaje îndrăgite

Prezentarea, pe grupe, a unor dramatizări ale poveştilor citite la clubul de lectură. Discuţii privind impactul proiectului asupra membrilor clubului, propuneri cu privire la posibilitatea extinderii proiectului.

RESURSE MATERIALE:

Volume de cărţi, cărțile gigantic, hârtie xerox, videoproiector, aparat foto, polistiren, markere, laptop, hârtie colorată, carton, măşti şi accesorii, CD-uri, radiocasetofon, carioci, creioane colorate

RESURSE UMANE:

Învăţătoare, copii, părinţi, reprezentanţi ai tipografiei, bibliotecarul școlii

REZULTATE ANTICIPATE:

  • familiarizarea copiilor cu atmosfera bibliotecii;
  • cultivarea sensibilităţii, a exprimării corecte, coerente, expresive;
  • transdisciplinaritatea – utilizarea cunoştinţelor în cadrul altor discipline;
  • creaţii proprii în versuri şi proză;
  • creaţii artistico-plastice;
  • carte realizată cu produse obţinute pe parcursul proiectului (produs final).

MONITORIZARE ŞI EVALUARE:

  • chestionare aplicate elevilor şi părinţilor;
  • mediatizarea proiectului pe site-ul şcolii

În funcţie de interpretarea chestionarelor, aplicate elevilor şi părinţilor, a rezultatelor obţinute pe parcursul derulării proiectului, a impactului pe care l-a avut asupra celor implicaţi, proiectul se  poate extinde şi pe parcursul anilor şcolari următori.

Coordonator: prof.înv.primar Hariga Mihaela-Beatrice

Sari la conținut