ZILE DE MARE SĂRBĂTOARE

Să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci, să-i învăţăm să se adapteze.
(Maria Montessori –”Descoperirea copilului”)
ARGUMENT
Şcoala este ca o lume fermecată, plină de basm şi feerie, este lăcaşul unde se pun bazele ,,clădirii’’fizice şi spirituale a ,,puiului de om”. Doar ,,zâna”,modelatoarea de suflete şi minţi, ştie, cu mult tact şi răbdare, să-i treacă pragul palatului fermecat pentru a îmbrăca haina plină de vrajă şi mister a basmului, a jocului, a cântecului şi a poeziei.
Oricât ar fi de importantă educaţia curriculară realizată prin procesul de învăţământ, ea nu epuizează sfera influenţelor formative exercitate asupra copilului. Rămâne cadrul larg al timpului liber al copilului, în care viaţa capătă alte aspecte decât cele din procesul de învăţare şcolară. În acest cadru, numeroşi alţi factori acţionează, pozitiv sau nu, asupra dezvoltării elevilor.
Educaţia nonformală (realizată dincolo de procesul de învăţământ) îşi are rolul şi locul bine stabilit în formarea personalităţii copiilor noştri. Educaţia prin activităţile nonformale urmăreşte identificarea şi cultivarea corespondenţei optime dintre aptitudini, talente, cultivarea unui stil de viaţă civilizat, precum şi stimularea comportamentului creativ în diferite domenii. Începând de la cea mai fragedă vârstă, copiii acumulează o serie de cunoştinţe punându-i in contact direct cu obiectele şi fenomenele din natură.
Trebuinţa de se juca, de a fi mereu în mişcare, este tocmai ceea ce ne permite să împăcăm şcoala cu viaţa.
Dacă avem grijă ca obiectivele instructiv – educative să primeze, dar să fie prezentate în mod echilibrat şi momentele recreative, de relaxare, atunci rezultatele vor fi întotdeauna deosebite. În cadrul acestor activităţi elevii se deprind să folosească surse informaţionale diverse, să întocmească colecţii, să sistematizeze date, învaţă să înveţe. Prin faptul că în asemenea activităţi se supun de bună voie regulilor, asumându-şi responsabilităţi, copiii se autodisciplinează. Cadrul didactic are, prin acest tip de activităţi, posibilităţi deosebite să-şi cunoască elevii, să-i dirijeze, să le influenţeze dezvoltarea, să realizeze mai uşor şi mai frumos obiectivul principal al școlii şi al învăţământului primar – pregătirea copilului pentru viaţă.
Scopul activităţilor nonformale este dezvoltarea unor aptitudini speciale, antrenarea elevilor în activităţi cât mai variate şi bogate în conţinut, cultivarea interesului pentru activităţi socio-culturale, facilitarea integrării în mediul şcolar, oferirea de suport pentru reuşita şcolară în ansamblul ei, fructificarea talentelor personale şi corelarea aptitudinilor cu atitudinile caracteriale. Activităţile nonformale se desfăşoară într-un cadru informal, ce permite elevilor cu dificultăţi de afirmare în mediul şcolar să reducă nivelul anxietăţii şi să-şi maximizeze potenţialul intelectual.
SCOP:
Derularea proiectului “Zile de mare sărbătoare” a pornit de la ideea că elevii au nevoie să cunoască, să se cunoască, să comunice, să se îmbogăţească spiritual fiecare din cultura şi specificul modului de lucru al celuilalt, să măsoare cât de mult se aseamănă în aspiraţii şi cât este de important să clădească împreună lumea la care visează.
Dorim să-i învăţăm pe elevi că pentru a menţine o prietenie este nevoie de sinceritate, de răbdare, de căldură şi atenţie, de respect şi toleranţă, de disponibilitate .
Obiective :
- Organizarea unor demersuri educative şi experienţe de învăţare stimulative şi variate, desfăşurate în clasă şi în afara ei şi care oferă oportunităţi de a participa la activităţi artistice, culturale, sportive şi de a lucra cu o varietate de materiale, resurse şi echipamente;
- Asigurarea dezvoltării depline a potenţialului, talentelor şi intereselor specifice fiecărui elev, prin activităţi de învăţare organizate individual, în grupuri mici sau ca echipe ale clasei, astfel încât fiecare copil să-şi pună în valoare abilităţile şi cunoştinţele proprii, experimentând, în acelaşi timp, avantajele cooperării şi ale sprijinului reciproc;
- Încurajarea asumării responsabilităţii pentru activitatea şi atitudinea proprii, printr-un sistem pozitiv de recompense şi stimulente;
- Cultivarea respectului pentru puncte de vedere şi idei diferite, în cadrul unor activităţi de învăţare bazate pe discuţii, dezbateri şi reflecţii despre diferite culturi, obiceiuri, ocupaţii şi opinii;
- Crearea unui mediu educaţional prietenos, în care fiecare copil să se simtă în siguranţă fizică şi psihică, valorizat şi responsabilizat, participant activ la propria învăţare.
Coordonatorii proiectului:
- Prof. înv. primar Hariga Mihaela-Beatrice –Şcoala Gimnazială „Grigore Antipa” Botoșani
- Prof.înv.primar Iacob Anca Elena –Şcoala Gimnazială „Grigore Antipa” Botoșani
Colaboratori:
- Director, prof. Horopciuc Sabina – Şcoala Gimnazială„Grigore Antipa”
- Director, prof. Lupașcu Adina – Şcoala Gimnazială„Grigore Antipa”
Grupul țintă:
- Elevii clasei I B – Școala Gimnazială „Grigore Antipa” Botoșani;
- Elevii clasei a III-a C – Școala Gimnazială „Grigore Antipa” Botoșani;
Resurse umane:
- elevii celor două clase
- părinţi
- cadrele didactice
Resurse temporale:
- Anul școlar 2021-2022
Resurse materiale:
- acuarele, creioane colorate, hârtie glacee, hârtie creponată, lipici, coli de desen, cretă colorată;
- lucrări ale copiilor (desene, colaje, mărţişoare, felicitări);
- laptop;
- televizor;
- materiale didactice specifice concursului sportiv (saci, corzi, mingi etc.)
- aparat foto;
- coli poliester (pentru expunerea lucrărilor);
Resurse financiare: autofinanțare -costul materialelor de lucru.
Modalități de realizare a obiectivelor:
- organizarea de întâlniri între cadrele didactice în scop consultativ;
- stabilirea unui calendar de activităţi;
- întâlniri ale copiilor din clasele implicate în vederea realizării activităţilor comune.
Modalități de evaluare:
- analiza, secvenţială, a activităţilor desfăşurate şi a rezultatelor obţinute;
- observarea impactului derulării proiectului asupra copiilor şi a părinţilor;
- realizarea de fotografii în timpul desfăşurării activităţilor;
- realizarea de expoziţii cu lucrările confecţionate;
- acordarea de diplome la concursul sportiv.
Activități de informare și documentare:
- crearea unui colţ cu produse concrete ale parteneriatului;
- informarea colaboratorilor proiectului asupra rezultatelor parţiale şi finale ale proiectului.
CALENDARUL ACTIVITĂŢILOR
Nr. crt. | Evenimentul/ Denumirea activităţii | Modalităţi de realizare | Data | Locul desfăşurării | Responsabili |
Derularea proiectului: „Zile de sărbătoare” | -stabilirea activităţilor; -semnarea documentelor. | 4 oct 2021 | Școala Gimnazială „G. Antipa” | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
5 octombrie – Ziua mondială a educaţiei | Povești educative Prezentare ppt. | 5 oct. 2021 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
16 octombrie – Ziua mondială a alimentaţiei Copiii şi alimentaţia sănătoasă | Prezentări Power Point Discuţii Desene Chestionare Întâlnire cu asistentul medical din școală | 16 oct. 2021 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca Cadre medicale | |
31 octombrie – Halloween Sărbătoarea dovlecilor luminoşi | Paradă de costume Concurs de dovleci – felinare | 1 nov. 2021 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
16 noiembrie – Ziua internaţională a toleranţei Intoleranţa nu va fi tolerată! | Dezbateri Concurs de slogane Desene | 16 nov. 2021 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca Consilier educativ | |
20 noiembrie – Ziua universală a drepturilor copilului Tu îţi cunoşti drepturile? | Prezentări Power Point Dezbateri Desene Panouri tematice Jocuri | 19 nov. 2021 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca Consilier educativ | |
1 decembrie – Ziua Naţională a României Unire-n cuget şi-n simţiri | Prezentări Power Point Desene Panouri tematice | 26-30 nov. 2021 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
Crăciunul – darul bucuriei | Recital de colinde Serbări Împodobirea bradului | 13-17 dec. 2021 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca Părinți | |
15 ianuarie – Ziua de naştere a marelui poet Mihai Eminescu Dor de Eminescu | Prezentări Power Point Recital poezii Eminescu Spectacol – concurs | 14 ian. 2022 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
24 ianuarie – Unirea Principatelor Române Hai să dăm mână cu mână! | Prezentări Power Point Recital poezii despre Mica Unire Desene Panouri tematice | 24 ian. 2022 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
11 februarie – Ziua europeană a numărului unic de urgenţă 112 Apelează 112 în caz de urgenţă! | Prezentări Power Point Discuţii Desene | 11 febr. 2022 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca Reprez. Poliţie şi Jandarmerie | |
1 martie – Mărţişorul Bucuria primăverii | Legenda mărţişorului Expoziţie mărţişoare şi felicitări confecţionate de elevi | 22-28 febr. 2022 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
8 martie – Ziua internaţională a femeii E ziua ta, mămico… | Confecţionare felicitări pentru mame Moment artistic | 2-7 mar. 2022 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
21 martie – Ziua mondială a poeziei Poezia – chipul sufletului | Prezentări Power Point Jocuri cu rimă Lectură expresivă Vizită la bibliotecă | 21 mar. 2022 | Sălile de clasă Bibliotecă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca Bibliotecarul școlii | |
22 aprilie – Ziua mondială a Pământului Planeta Pământ este casa noastră! | Prezentări Power Point Dezbateri Desene Panouri tematice Concurs de sloganuri – protejarea mediului înconjurător | 22 apr. 2022 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
9 mai – Ziua Europei Şi eu sunt cetăţean european! | Prezentări Power Point Desene | 9 mai 2022 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
15 mai – Ziua mondială a familiei Eu şi familia mea | Prezentări Power Point Compuneri Desene Jocuri de rol | 16 mai 2022 | Sălile de clasă | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca Consilier educativ | |
1 iunie – Ziua internaţională a copilului Frumoasă eşti, copilărie… | Petrecere în aer liber Concursuri sportive Jocuri educative Desene pe asfalt | 1 iun. 2022 | Parcul „Mihai Eminescu” | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
5 iunie – Ziua internaţională a mediului Să protejăm mediul înconjurător! | Prezentări Power Point Dezbateri Desene Activităţi de ecologizare a mediului | 1-3 iun. 2022 | Sălile de clasă Curtea școlii | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
5 iunie – Ziua învăţătorului Draga mea învăţătoare… | Desene Compuneri Jocuri | 3 iun. 2022 | Sălile de clasă | Prof.Hariga Mihaela Prof Iacob Anca | |
Finalizarea proiectului de parteneriat; | -organizarea expozițiilor în locuri vizibile din fiecare școală parteneră. | 13-18 iun 2022 | Holul școlii | Prof. Hariga Mihaela Prof Iacob Anca |